Ahad, 26 Jun 2011

MINGGU TEKAD SISWA INTAKE APRIL (ORIENTASI) SENIOR VS JUNIOR

Aku berjaya terpilih menjadi fasilitator Minggu Tekad Siswa yang berlangsung pada 4/4/2011
Niat aku pertamanya mencari pengalaman lilahitaala.. dan pengalaman itulah yang aku dapat.
Banyak yang aku Belajar. Aku belajar erti kate ape itu SUKARelawan...? dan Apa itu Fasilitator...?  Sukarelawan ialah orang yang rela membuat satu tugasan tanpa mengharapkan balasan, juga orang yang sanggup menerima keaadaan susah mahupun senang di mana tempat dia berada. Fasilitator pula, ialah Pemudah cara bg seseorang.TUgas kami ialah Pemudahcara bagi New student.
selain itu, aku jugak dapat mengembangkan kenalan..tak de la just kenal budak 1 kos aje. Alhamdulilah mereka sume baik2 belaka.dan sangat komited melaksanakan tugas.AKu betul2 salute dengan diorang.
 Sebelum kitorang dilantik menjadi fasi secara rasmi..kitorang diberikan Kursus.. kursus yang aku jaalani memang sangat critical thingking. Memang Kelam kelibut. tapi sumenye undercontrol sbb ahli kumpulan mainkan peranan memasing.SANGAT SERONOK!!


  • Night walk (pegi Kubo oooo!)
  • Vistana Impian (rumah &ladang)
  • ESQ
  • Pipe balancing (kitorg beramai2 d suruh meluruskan paip pvc yang panjang)
  • Holding On you (GAGAL! sbb tak dapat tegakkan batang paip setinngi 5 paip pvc)
  • LiST the ProbLem (bersame Puan NOraisyah)

Tiba pade hari MTS, aku dilantik dibawah exco pengangkutan. Tugas aku ialah memastikan bas jemput dan ambil freshie. Perkare yang aku tak suke buat semase menggalas jawatan aku nie ialah....
"Mengejutkan Pak cik Bas pada awal suboh supaye bangun hantar freshie ke kampus" sebab terase dah macam bini diorang hahahaha :P walaumacamanepon aku tetap laksanekan dengan bersungguh sungguh. Antara cabaran yang aku kene tempuh selama minggu MTS adalah


  • Cabaran1 : Kelam kabut menyusun atur fresie...takot ade yang tertinggal!
  • Cabaran2: Selalu kene bersedia On call..freshie ade yg sakit, minta hantar ke hospital, tertinggal telekung dkat Hostel,,adeh!
  • Cabaran 3 : Bersame dgn disiplin selalu memastikan sumenya berjalan dgn lancar.
  • Cabaran 4 : Tahan  melaayan karenah setiap freshie......
 Aku maseh ingat seorang Freshie pernah tanye macam nie "akak tak penat ker buat sume Nie" akak dapat duit tak" mase tuh aku hanye mampu tersenyum kelat...dalam hati, aku hanye bole menjawab
 kalaulah adek faham..adek tahu tentang erti kate SUKARELWAN & ertikata FASILITATOR.. adek mesti tak tanye macam Nie...1 yg adek perlu faham HIDOP IALAH MEMBERI.


MTS berakhir dengan Malam penutop bertemakan PELANGI IMPIAN.
SANGAT SERONOK!! kelihatannya Freshie2 sangat gembira...dan kami sebagai fasilitator pon turut gembira sbb dah habes tugas..hihi...


Pastinya ade kekurangan insyallah akan diperbaiki lagi pade MTS akan datang ;)) Maaf dipinta dari kami sebagai fasilitator anda.Harap Kamu semua Berjaya dengan Impian masing2 & jangan lupe kitorang yang pernah menjadi pemudahcare bg korang.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan